2012. november 2., péntek

Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés

Fülszöveg:
Dosztojevszkij emberbarátsága nem filantrópia, állásfoglalása nem elfordulás a küzdéstől. Dosztojevszkij egészen, ízig-vérig társadalomhoz forduló művész, ez élteti túl a maga korán, s ez viszi közel megrendítő művét, a Bőn és bűnhődést a ma emberéhez. Ez a regény a mély ellentmondásokkal küzdő s meghasonlott lelkű géniusz legzártabb, legművészibb gonddal szerkesztett alkotása. Nyilván ez a körülmény magyarázza, hogy világszerte a Bűn és bűnhődés lett életműve legismertebb darabja.
A páratlan lélekábrázolás, az emberi jellemek szuggesztív erejű rajza, a magával ragadó stílus, a mesteri kompozíció, a kapitalista nagy város sikátorainak, piszkos bérkaszárnyáinak, fojtott levegőjű odúinak szorongatóan hiteles képe az írásművészet halhatatlan alkotásai közé emeli ezt a művet. A „detektívregényből” így lesz klasszikus remek, minden idők egyik legmegrázóbb lélekrajzregénye.

Nagyon-nagyon tetszett. Sok-sok évvel ezelőtt már el szerettem volna olvasni, de mindig „féltem” tőle. Csak azt nem értem, hogy miért volt bennem ez a félelem. Középiskolás koromban olvastam a Félkegyelmű-t és az is nagyon tetszett, de alig haladtam vele. Emlékszem, hogy nagyon hosszú idő alatt olvastam el. Lehet, hogy ezért döntöttem el ilyen nehezen, hogy újra Dosztojevszkijt olvasok. Nagyon örülök, hogy elolvastam és nem hallgattam azokra az ismerőseimre, akik azt mondták, hogy olvassak valami mást, mert unalmas és nehéz olvasmány, tuti, hogy nem fog tetszeni. Hát nem lett igazuk. Bizonyíték erre az a tény is, hogy viszonylag rövid idő alatt olvastam ki a könyvet. Mit is írhatnék a könyvről? Nagyon- nagyon tetszett. Tetszettek a szereplők, a vívódásaik és a jellemük. Kétségtelen, hogy Dosztojevszkij az emberi lélek egyik legmesteribb ábrázolója, zseniálisak a karakterek. Dráma és tragédia egyben. Raszkolnyikov mindent pontosan eltervezett, csak a saját bűntudatával nem számolt. Sokkal könnyebb volt a bűnt elkövetnie, mint utána tovább élni. Nagyon tetszettek a regény női szereplői. Mindeniküket a szívembe zártam, de a kedvencem Szonja lett. Szenzációs élmény volt ez a regény.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése